Vítkovice INDUSTRIA ART

 

Industriální umění je specifickou oblastí v dějinách výtvarného umění“, říká Daniel Rexa v úvodu k výstavě INDUSTRIA ART, ukazující malou část ze sbírky vítkovického koncernu.

 

Ve dvou sálech se představuje celkem 26 olejů, doplněných několika akvarely.  Základ instalace tvoří olbřímí oleje J.V. Sládka (Ve válcovně, Válcovací stolice, Ocelárenská hala, vše z roku 1950), doplněná působivým, a umělecky asi nejzdařilejším cyklem deseti malých „rubensovských“ olejů Ostravsko Vojtěcha Doležila ze 30.let 20.století. Kromě zmíněného cyklu patří mezi další zdařilá díla především oleje Leo Adlera (1928) a akvarely Ferdinanda Tilla (Stará ocelárna, U lisu, oba z roku 1941). Mezi spíše popisná díla se řadí oleje Stanislava Feikla, Josefa Místeckého (Vysoká pec) a Rudolfa Kratochvíla, přičemž dojem z posledně jmenovaného – Slévárny – byl degradován nešťastným umístěním přímo proti oknu. Nepříliš vhodně zvolené osvětlení a mizivá propagace zahrnující i téměř nulové označení místa konání patří k největším slabinám výstavy. Příjemným překvapením je pak poměrně kvalitní katalog výstavy. Mezi slabší vystavená díla se řadí „velké“ oleje (147x183cm) Dělníci Alexe Drobíka a  tři oleje ze 6o.let 20.století Vladimíra Kristína. „Modernu“ zastupuje skoro kubistický akvarel V huti ze 70.let 20.století Stanislava Gajvona a Hra s ohněm Františka Grosse (olej, 1947).

                                         

 

Vítkovice INDUSTRIA ART, v rámci prezentace společnosti Vítkovice, a.s. na 48. Mezinárodním strojírenském veletrhu. Brno, Stará radnice 19.9. – 30.9. a galerie Mansarda, Praha, 4.10. – 22.10.2006.

Kurátor výstavy PhDr. Daniel Rexa, koncepce Dan Světlík, spolupráce Jiří Machalický.

 

 

 

 

 

Text vyjadřuje jen a pouze subjektivní názor autora.

© Doktor 2006